fbpx
אופטימייזר

קווי החשמל | הכר את המערכת הסולארית – פרק 3

בחלק הזה של סדרת המאמרים "הכרת את המערכת" נדבר על קווי החשמל המובילים את ה"חשמל הטרי" מהפאנלים אל עמדת הממיר. נדבר על הרכיבים: האופטימייזר, כבלי ה-DC והארקה.

אופטימייזר

האופטימייזר הוא מכשיר המותקן על הקונסטרוקציה ומקשר בין הפאנל לממיר. במערכת הסולארית הביתית ישנו אופטימייזר על כל פאנל ואילו במערכות מסחריות נתקין אופטימייזר בודד על זוג פאנלים.

תפקידיו של האופטימייזר

  • אופטימיזציה של כל פאנל במערכת, כלומר כל פאנל במערכת עובד במלוא הפוטנציאל האנרגטי הזמין לו, אך במידה ויש פאנל בעייתי הוא אינו גורע מביצועי המערכת כמו בתצורות קודמות של ההמערכות הסולאריות.
  • שמירת נתונים וניטור של הפקת החשמל של הפאנל אליו מחובר.
  • תקשורת עם הממיר המראה את תפקודו של הפאנל.
  • חיבור המעגל החשמלי של כלל הפאנלים הסולאריים במערכת, ברוב המערכות כמות הפאנלים תתחלק בין שני מעגלים חשמליים שיפגשו בעמדת הממיר.
  • תקשורת עם אפליקציית התפעול של המערכת, בעצם האופטימייזר יעביר לאפליקציה נתונים בזמן אמת, כך שבמקרה של תקלה באחד הפאנלים האופטימייזר מתריע על בעיות בתפקוד בפאנל המסוים ואף יוריד את רמת התפקוד של הפאנל כדי למנוע נזק נוסף.

אופטימייזר

כבלי ה-DC

לאחר שחילקנו את הפאנלים לשני מעגלים (סטרינגים), מכל אחד מהם נשאיר קצה חיובי (פלוס) וקצה שלילי (מינוס) ואליהם נחבר את כבלי ה-DC, כבל אדום לקצה חיובי, וכבל שחור לקצה שלילי ולחיבורים בין שולחנות. בסוף פריסת הכבלים ישארו לנו ארבעה קצוות, שניים חיוביים (אדומים) ושניים שליליים (שחורים), שאותם נחבר אל קופסת חשמל הכוללת מפסק מופרד עבור כל מעגל.

כבל חשמל

קופסת הארקה

בנוסף אל כבלי ה-DC, כל קבוצת פאנלים (שולחן) צריכה להתחבר אל קופסת ההארקה, שתפקידה להעביר את החשמל אל האדמה במקרה של קצר או עליית זרם פתאומית (מכת ברק למשל). כל חתיכת מתכת על הגג, מהפאנל עד תעלת הרשת שמעבירה את הכבלים לעמדת הממיר, צריכה להיות מחוברת ישירות או דרך חיבורים המוגדרים כמקשרים אל קופסת ההארקה.

כל הכבלים הפרוסים על הגג יעברו בתעלות רשת המחוברות לתשתית המערכת בצורה שתחזיק שנים. התעלות הן חלק מהתקן הישראלי להעברת כבלים, לאחר מיקום כל הכבלים כולל הארקה, נשים מכסים להגנה ויצירת מרחב סגור עבורם. בתעלות נשתמש רק עבור גגות של בטון ואיסכורית.

קופסת הארקה

במידה ומערכת סולארית מותקנת על גג רעפים, אותם כבלי DC והארקה יעברו בצינור משוריין (PG) וייקשרו אל התשתית, שבמקרה הזה מחוברת אל תשתית הרעפים. במידה ואפשר, נעביר את הצינורות המשוריינים מתחת לרעפים על מנת לשמור על אסתטיקה, אך הדבר תלוי במבנה הרעף ובמידה ואטימת הרעפים לא נפגעת לאחר מיקום הצינור.

נקודה נוספת המשפיעה על חלוקת הכבלים היא מיקום עמדת הממיר, במקרה ואין קשר עין בין הממיר לפאנלים, נמקם את קופסת החשמל, אליה מגיעים קצוות המעגלים, וממנה נמתח עוד שני זוגות של כבלי DC בתעלת פח סגורה מהגג אל עמדת הממיר. כל תעלות הרשת יכוסו עם מכסים ויסומנו בשילוטים אשר מזהירים ממתח זרם DC ממקור מתח סולארי.

עמדת הממיר חלוקת כבלים

תוכן העניינים במאמר
מחבר המאמר
קדמה סולארי
קדמה סולארי

קדמה סולארי הוקמה בשנת 2016 ע"י שלושה שותפים שעלו לישראל מארה"ב עם תחושה של שליחות.
קדמה סולארי מתמחה בתכנון והתקנת מערכות סולאריות על גגות מבנים פרטיים ומסחריים והפכה להיות אחת השחקניות המובילות בענף הסולאר בישראל.

מאמרים נוספים
בחלק השני בסדרת המאמרים "הכר את המערכת" נכיר את התשתית המבנית של המערכת, בשמה הנפוץ יותר - הקונסטרוקציה.
בסדרת המאמרים "הכר את המערכת הסולארית" נעבור על כל חלקי המערכת בין אם בנתונים פיזיים, באישורים אשר צריך להמציא או בסטנדרטים אשר יביאו למימוש הפוטנציאל של מערכת סולארית על הגג שלכם.
בכל שניה השמש הופכת מיליוני טונות מהמסה שלה לאנרגיה דרך חלק שנקרא פוטון. חלק זעום מהאנרגיה הזו מגיע לכדור הארץ, הנמצא במרחק של 150 מיליון ק"מ ה'מסע' הזה אורך קצת יותר משמונה דקות . קרינה כוללת 2 רכיבים ישיר - sunshine ולא ישיר - daylight וכן אפשר ליישם רכיב שלישי קרינה שמוחזרת חזרה מהקרקע חזרה.
כמה המערכת שלכם תרוויח?

מלאו את הטופס ויועץ של קדמה סולארי יחזור אליכם בהקדם, עם פרטים מלאים והצעת מחיר משתלמת במיוחד.