fbpx
גג סולארי

מכסות חשמל סולארי (מעודכן ל2023)

בשנת 1998 התקבלה בממשלה החלטה: "לפעול לקידום פיתוח טכנולוגיות לניצול יעיל של אנרגיות חלופיות ועל ידי כך להפחית התלות בדלק מיובא ולהקטין את זיהום הסביבה." מאז ועד היום עברו הרבה מים בנהר המשק הסולארי.
בשנת 1998 התקבלה בממשלה החלטה: "לפעול לקידום פיתוח טכנולוגיות לניצול יעיל של אנרגיות חלופיות ועל ידי כך להפחית התלות בדלק מיובא ולהקטין את זיהום הסביבה."
מאז ועד היום עברו הרבה מים בנהר המשק הסולארי.
בשנת 2002, ארבע שנים לאחר קבלת ההחלטה, קבעה ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה כי "יש לעודד את הקמתם והפעלתם של מתקני חשמל ותחנות כוח שפועלות באמצעות אנרגיות מתחדשות על ידי יצרני חשמל פרטיים וחברת החשמל".
 
בנוסף, נקבעו יעדים להיקף ייצור חשמל באנרגיות מתחדשות: בשנת 2007 יופקו לפחות 2% מכלל החשמל המסופק לצרכנים על ידי מתקני אנרגיה מתחדשת.
 
חודש יוני 2008, אישרה רשות החשמל תקנות ראשוניות שעוסקות בייצור חשמל על ידי מתקנים פוטו וולטאים, רשות החשמל וממשלת ישראל הבינו שהטכנולוגיה החדשה יכולה לייצר שינוי, בדומה לדודי השמש שפעלו מעל ל50 שנה ושינו את גגות הבתים במדינת ישראל.
 
* מדינת ישראל הבינה שיש צורך בשינוי המערך הקיים וע"מ לעודד את האוכלוסייה בהקמת מתקנים פרטיים ומסחריים לאנרגיה סולארית קבעה מכסות תשלום שחברת החשמל תשלם על כל קילוואט שמייצרת המערכת שעל גג הבית או העסק.
תכנית התמריצים למתקנים פוטו-וולטאים ל, קרסקי 2010
מתוך: תכנית התמריצים למתקנים פוטו-וולטאים ל, קרסקי 2010

המכסה הראשונה שנקבעה בשנת 2008:

המכסה הראשונה נקבעה ע"פ חישוב גודל המערכת. בתחילת התהליך נקבע תעריף של 1.97 ₪ לקוט"ש מוזרם – מ15 עד 50 קוט"ש. אך המכסה שנקבעה למתקנים מסחריים נגמרה תוך כמה ימים ונקבעה מכסה רק למתקנים פרטיים במחיר 2.04 ש"ח לקוט"ש!

מכיוון שהחשמל נמכר לצרכנים במחיר של כ-0.5 ש"ח לקוט"ש, היה מדובר בסבסוד של כ-1.54 ש"ח לקוט"ש. (לשם השוואה מחיר שגבוה פי 4 מהמחיר שנקבע במכסה האחרונה בשנת 2018 שהוא 48 אגורות.)העיקרון הגדול של המכסות הסולאריות עבד, אך כדי לעמוד ביעדים לאנרגיות מתחדשות שהקציבה הממשלה היה צורך בשינוי המערך ותיאום עם חברת חשמל ורשות החשמל שהערימו קשיים על הצרכנים הפרטיים.

חברת חשמל לא ידעה לעמוד מול כמות חיבורי המערכות והעומס שנוצר על מערכות באזורים שונים.

 

מכסות שקבעה הממשלה ומימושן
מתוך: מצגת 2018 מכסות שקבעה הממשלה ומימושן רשות החשמל

 

ההבדל בין האסדרה הנוכחית לאסדרה בעבר

בעבר קיבלו פי 4 יותר כסף אך הדרך להשגת אישור לבניית מערכת לא היה נוח כמו היום – בעבר היו היטלי השבחה על הקרקע, וכל בית שרצה מערכת חויב לפתוח תיק במס הכנסה.

הבירוקרטיה הייתה מאוד מסובכת, חברת חשמל הערימה קשיים וביקשה החלפת מונה בכל בית ותנאי המימון מהבנקים לא היו טובים כמו היום. הבנקים היו מאפשרים מימון של 50% מעלות המערכת, כשהיום כבר אפשר לקבל 100% מימון מהבנקים המובילים במשק. כל הקשיים והבירוקרטיה נפתרו בשנים האחרונות וכיום פשוט מאוד לעבור לסולארי.

ההבדלים בין האסדרה הישנה לחדשה:

ההבדלים בין האסדרה החדשה לישנה

בתאריך 22.3.2018 נקבעה האסדרה החדשה

האסדרה החדשה היא של 300 קילו וואט לשילוב מתקנים קטנים ובינוניים:

48 אג' לקילו וואט – עבור הקצאה של 50 מגה וואט למתקנים בהספק הנמוך מ- 15 קילו וואט
45 אג' לקילו וואט – למכסה של 250 מגה וואט למתקנים בהספק העולה על 15 קילו וואט ואינו עולה על 100 קילו וואט.

רשות החשמל לא פרסמה מה תהיה האסדרה החדשה ומה התעריף החדש שיקבע ולאיזה גודל מערכות, אך חלק מהמומחים טוענים שבמקרה הטוב ההסדרה תרד ל 45 אגורות למערכות קטנות, ובמקרה הגרוע תגיע ל26-30 אגורות לקילו וואט מה שבטוח שכדאי לעמוד ביעדים שנקבעו לשנים הבאות חברת החשמל תצטרך להגביר את קצב החיבורים והחלפת התשתיות שבחלק מהיישובים בארץ לא עומדת במעבר לאנרגיה סולארית.

תוכן העניינים במאמר
מחבר המאמר
קדמה סולארי
קדמה סולארי

קדמה סולארי הוקמה בשנת 2016 ע"י שלושה שותפים שעלו לישראל מארה"ב עם תחושה של שליחות.
קדמה סולארי מתמחה בתכנון והתקנת מערכות סולאריות על גגות מבנים פרטיים ומסחריים והפכה להיות אחת השחקניות המובילות בענף הסולאר בישראל.

מאמרים נוספים
בחלק הזה של סדרת המאמרים "הכרת את המערכת" נדבר על קווי החשמל המובילים את ה"חשמל הטרי" מהפאנלים אל עמדת הממיר. נדבר על הרכיבים: האופטימייזר, כבלי ה-DC והארקה.
בחלק השני בסדרת המאמרים "הכר את המערכת" נכיר את התשתית המבנית של המערכת, בשמה הנפוץ יותר - הקונסטרוקציה.
בסדרת המאמרים "הכר את המערכת הסולארית" נעבור על כל חלקי המערכת בין אם בנתונים פיזיים, באישורים אשר צריך להמציא או בסטנדרטים אשר יביאו למימוש הפוטנציאל של מערכת סולארית על הגג שלכם.
כמה המערכת שלכם תרוויח?

מלאו את הטופס ויועץ של קדמה סולארי יחזור אליכם בהקדם, עם פרטים מלאים והצעת מחיר משתלמת במיוחד.