fbpx
קרינה מייננת

קרינה במערכות סולאריות

נתחיל מהסוף, המערכת הסולארית בטוחה, לא מסוכנת ואינה מייצרת קרינה מייננת (מסרטנת) יותר ממכשיר חשמלי אחר בביתכם בהספק דומה. (המזגן, לצורך העניין.)

האם המערכת סולארית מייצרת קרינה מסוכנת?

מערכות סולאריות המותקנות היום עומדות בתקנים מחמירים ביותר ע"מ למנוע מצב בו המערכת הסולארית על גג המבנה תסכן את בעליה או הנוכחים בנכס.

קרינה מייננת

אפשר למצוא אישור לעובדות שבמאמר, בדו"ח שהוציא פרופסור טיליאן גלברג, ראש אגף רעש וקרינה במשרד להגנת הסביבה.

סוגי הקרינות

קרינה מייננת

קרינה אשר בשטח ההשפעה שלה יש פליטה של אלקטרונים ופוטונים אשר עלולים לפגוע בהרכב ה-DNA של האדם. קרינה זו עלולה להשפיע על מבנה ה-DNA. דוגמא למקורות לקרינה מייננת: כור גרעיני, קרינת רנטגן או חומרים רדיואקטיביים.

קרינה בלתי מייננת

מקרינה מסוג זה אין שחרור של אלקטרונים ופוטונים בשדה האלקטרומגנטי שלה. כלומר, ההשפעה על גוף האדם היא הרבה יותר נמוכה אם בכלל. הסיכוי לפגיעה בגוף האדם אמנם קטן אך קיים, והסכנה היא בקרבה של פחות מ-0.5 מטר למכשיר הפולט את הקרינה לאורך זמן ממושך. הנה כמה מהגורמים היוצרים קרינה בלתי מייננת: טלפון סלולארי, מכשירים חשמליים (מקרר, מחשב וכו'), שדות אלקטרומגנטיים ליד לוחות חשמל ושנאים.

הספקטרום האלקטרומגנטי
טווח הקרינה

שדה חשמלי של מכשור חשמלי ביתי

מכשיר חשמלי צורך חשמל מרשת החשמל והופך אותו לפעולה. לדוגמה: מקרר, צורך חשמל והופך אותה לאנרגיית חום (גם קור הוא טווח אשר נמדד בטמפרטורות במדד החום). לכל מכשיר אשר מחובר לרשת החשמל יש שדה חשמלי אך בעת הפעלת המכשיר, אחד מתוצרי הלוואי הוא שדה אלקטרומגנטי.

המכשירים שאנו מפעילים בביתנו ללא כל קשר לגודלם או ההספק שלהם, כולם מייצרים שדות אלקטרומגנטיים וכמוהם גם מערכת סולארית ביתית והממיר שנמצא במערכת.

 

שדה אלקטרומגנטי, השפעותיו והמגבלות עליו

אותו שדה אלקטרומגנטי, שנקרא גם קרינה אלקטרומגנטית בתדר נמוך, מסוגל להשפיע על תהליכים ביולוגיים בגוף האדם. על מנת להגיע לפגיעה, השדה צריך להיות גדול מאוד ומשך השהייה לידו אף הוא צריך להיות ממושך. השדה האלקטרומגנטי נמדד ביחידות מיליגאוס, כאשר סף החשיפה בארץ הוא 4 מיליגאוס ביממה.

נקודה חשובה שיש להתייחס אליה, אותו שדה אלקטרומגנטי מייצר קרינה, אבל קרינה מסוג זה אינה מייננת, כלומר קרינה לא מסרטנת. בעולם מחמירים קצת יותר ובארגון הבינלאומי לחקר הסרטן ( IARC ) קבעו את הסף החשיפה ל-2 יחידות מיליגאוס על פני 24 שעות. בנוסף נעשו מחקרים לפיהם בבית ממוצע, רמת הקרינה שנמדדה הייתה בין 0.2 ל-0.4 מיליגאוס.

יש לציין שהממירים ורכיבי המערכות הסולאריות נבדקו מספר רב של פעמים והגיעו לרמות נמוכות משמעותית מזו בתקן העולמי שנקבע (סף של 2 מיליגאוס).

 

לסיכום

נקודה משמעותית ביותר היא המרחק מהמכשיר בזמן עבודתו, מחקרים מראים שכאשר המרחק בין המכשיר לאדם גדול מ-0.5 מטר אותו שדה אלקטרומגנטי מאבד את השפעתו על האדם לגמרי, שכן ככל שמתרחקים ממקור הקרינה (המכשיר) עוצמת השדה פוחתת והופכת חסרת השפעה.

בכל המערכות הסולאריות המורכבות כיום על גגות, הפאנלים אשר על הגג בוודאי מאפשרים מרווח של חצי מטר מיושבי הבית והממיר, שכן מייצר שדה אלקטרומגנטי אך הרבה מתחת לגבול שנקבע כמסוכן. מיקומו של הממיר נלקח בחשבון ואינו מוצב בקרבת חדרי שינה, אלא על גג הבית/עסק או על קיר חיצוני אשר יוצר את המרחק הרצוי בין יושבי הבית לממיר. פעולות אלו מצמצמות את השפעת השדה האלקטרומגנטי ובכך השפעת הקרינה, שגם היא בטווח המוגדר כלא מסוכן כלל, מתבטלת לגמרי.

אנחנו בקדמה מתקינים ברוב המערכות ממירים של חברת SolarEdge, חברה ישראלית (במקור, כיום כבר בסדר גודל עולמי) מוכרת ומובילה בתחום האנרגיה הסולארית, כל מוצרי החברה עומדים בתקנים הכי מחמירים בתחום.

 

מקורות המידע לקטע: מקור 1מקור 2

 

 

תוכן העניינים במאמר
מחבר המאמר
קדמה סולארי
קדמה סולארי

קדמה סולארי הוקמה בשנת 2016 ע"י שלושה שותפים שעלו לישראל מארה"ב עם תחושה של שליחות.
קדמה סולארי מתמחה בתכנון והתקנת מערכות סולאריות על גגות מבנים פרטיים ומסחריים והפכה להיות אחת השחקניות המובילות בענף הסולאר בישראל.

מאמרים נוספים
בחלק הזה של סדרת המאמרים "הכרת את המערכת" נדבר על קווי החשמל המובילים את ה"חשמל הטרי" מהפאנלים אל עמדת הממיר. נדבר על הרכיבים: האופטימייזר, כבלי ה-DC והארקה.
בחלק השני בסדרת המאמרים "הכר את המערכת" נכיר את התשתית המבנית של המערכת, בשמה הנפוץ יותר - הקונסטרוקציה.
בסדרת המאמרים "הכר את המערכת הסולארית" נעבור על כל חלקי המערכת בין אם בנתונים פיזיים, באישורים אשר צריך להמציא או בסטנדרטים אשר יביאו למימוש הפוטנציאל של מערכת סולארית על הגג שלכם.
כמה המערכת שלכם תרוויח?

מלאו את הטופס ויועץ של קדמה סולארי יחזור אליכם בהקדם, עם פרטים מלאים והצעת מחיר משתלמת במיוחד.